week 5 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Aida Doesburg - WaarBenJij.nu week 5 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Aida Doesburg - WaarBenJij.nu

week 5

Door: Aïda

Blijf op de hoogte en volg Aida

06 Oktober 2011 | Kenia, Nyeri

Week 5,

Dinsdag ochtend heb ik weer besloten met de kids mee te gaan wandelen om 06.00 uur 'sochtends.
Dit keer gingen Winnie en Esther ook mee lopen, gezellig!
Ze hadden het beide nog nooit gelopen dus voor hun was het ook een goede wandeling!
Dit keer waren we sneller als gistere ( maandag) met wandelen, we waren 20 minuten te vroeg aangekomen op school.
Wat natuurlijk helemaal niet erg was, want nu hadden we de tijd om de klassen te zien en had ik de tijd om
uitgebreid handjes te schudden en te praten, want alle kinderen wilden weer een highfive of een handje van de 'Mzungu'
Na 15 minuten zijn we weer richting het weeshuis gegaan. Weer de hele weg terug, Esther had het toch wel zwaar met
het wandelen. Haha.
Terug in het weeshuis ging ik even douchen, plots werd het water koud en ging het licht uit..
Elekriciteit uitgevallen.. Zucht, snel afgespoeld en aangekleed.
Ik dacht eigenlijk dat het maar even zo was..Maar eind van de dag nog steeds geen elektriciteit. Fijn!
rond 11 uur 'sochtends ging ik met Jackson, Winnie en nog iemand waarvan ik de naam vergeten ben op stap.
We gingen naar de rivier, daar een 'wandeling'langs maken.
Nou geloof me, het was meer een klim en klauter tocht. Soms super spannend, over het water heen springen enzo,
maar wel heel leuk om te doen!
Het was super lekker weer dus hebben ook elkaar nog even allemaal natgespat met water, ha we leken wel kleine kinderen!
Allemaal mensen gingen ook mee doen en het werd dus een groot feest! Haha.
De persoon van wie ik de naam vergeten ben was onze gids langs de rivier, dus op de terug weg naar Upendo had ik hem wat
geld gegeven als dank. Hij was helemaal blij, straalde van oor tot oor :)
Geeft je toch een goed gevoel, iemand zo blij ermee maken :)
Eenmaal terug in het weeshuis werd het weer bewolkt buiten.. Gelukkig net optijd terug.
Het duurde niet lang en de stortregens kwamen tevoorschijn.
Wauw wat kan het dan ook tekeer gaan zeg!
Inmiddels werd het donker buiten en binnen dus ook..Want.. We hadden nog steeds geen elektriciteit.
Balen!
Dus de kaarsjes kwamen te voorschijn, het geeft toch ook wel sfeer zoiets!
Om 19.30 ging iedereen maar naar bed..
Ik ben nog een tijdje met Winnie en Esther wezen praten, maar rond 20.30 ook maar naar de kamer gegaan en optijd te bed
aangezien er geen enkel lichtje was..

Woensdag was het wederom weer een prachtige ochtend, dus weer sportief om 06.00uur met Winnie en de kids naar school gelopen
Esther wilde dit keer niet mee..Haha.
We hebben veel gepraat met de kids, over mijn verjaardag en over me ouders maar ook me vertrek..
Ja dat komt toch ook al dichtbij nu..Balen!
Sommige meiden vertelden dat ze waarschijnlijk wel gaan huilen als ik wegga, want ze vinden me zo lief.
aaaaaah, dan kan je ze toch wel zoenen!
Ik denk dat het voor mij ook wel tranen laten word. Ik ben zo dol op de kids hier, ze zijn zo grappig
en lief!
Terug in het weeshuis ben ik een tijdje met de kinderen weer gaan spelen in de tuin aangezien het weer heerlijk was!
Ondertussen ook lekker gezont, aangezien ik ervan genieten moet nu het weer zo goed is hier en ik over 2,5 week weer terug
ben in het koude nederland... Maar oke, genieten doe ik hier echt wel!
In de middag ben ik met Jackson naar town gegaan en de bedoeling was met de Matatu heen. Maar aangezien er zoveel
politie controles zijn nu op de wegen lukte het ons maar niet om met matatu te reizen. Dus een taxi genomen. De taxichauffeur
had nog geen enkele klant gehad die dag, dus hij was heel blij dat wij hem als taxi wilden gebruiken. Nadat we langs de supermarkt
en de markt waren geweest bracht hij ons terug. Toen ik hem het geld gaf voor de rit was hij zo blij! Hij zei wel 10x thank you so much!
Geeft je toch een ontzettend fijn gevoel als je iemand zo blij maakt?
Ondertussen was er nog steeds geen elektriciteit.. Echt super vervelend.
Inmiddels ook me telefoon + laptop leeg.. gelukkig heb ik een hele lieve buurvrouw (Carol) en mocht ik bij haar
alles opladen. Ik was haar echt dankbaar..!
En weer ben ik optijd gaan slapen aangezien er niks te doen viel in het weeshuis nu het zo donker was..

Vandaag ( donderdag ) ben niet met de kids mee gelopen naar school. Ik wilde vandaag toch eigenlijk wel een beetje uitslapen..
Dus dit keer bracht ik om 08.00uur de andere kids naar school, dat is 5 minuten lopen van hier en het was weer zo grappig!
Onderweg kwamen we al andere kindjes tegen die al riepen naar me 'mzungu mzungu' (blanke). Eenmaal bij het hek van de school werd
de klas helemaal wild, alle kindjes renden naar buiten en wilde allemaal me hand vast houden, opgetilt worden en high fives geven.
Toen ik weg liep riepen ze allemaal weer 'Mzungu mzungu mzungu'. Het geeft je toch wel een heel speciaal gevoel hoor, al die kids die zo doen om jou..
Terug in Upendo ging ik opzoek naar Jackson om te vragen of hij me rond 10uur in town kon afzetten aangezien ik daar had afgesproken met Jane ( social Worker)
Dit was prima zei hij. Tegen de tijd dat we gingen ( 10 over 10, ja ik was nu echt een keniaan die 30minuten telaat aankwam) zei Jackson dat we weer met de Taxi gingen
aangezien hij het busje niet kon gebruiken ( waarom weet ik niet precies?) dus we maakte weer de man gelukkig die ons gistere ook naar town bracht.
Eenmaal bij Jane aangekomen moest ik natuurlijk eerst weer de priester groete, ja zo gaat dat hier dan weer.
Beetje praatjes over god en al dat gedoe aanhoren ( is toch niet echt mijn ding?) maar oke, ze bedoelen het allemaal goed en lief
dus ik luister netjes en reageer soms wat.
Daarna zijn we wat gaan eten met elkaar, ik trakteerde en ze waren zo blij daarmee! Want zelf kunnen ze het niet veroorloven om zoiets te eten (patat en kip)
en nu konden ze er heerlijk van genieten.
Daarna zijn we voedselpakketen voor 3 families gaan kopen. ongeveer weer allemaal voor 20euro per stuk, en echt de families konden het zo goed gebruiken!
Ze waren super dankbaar weer allemaal. Allemaal hebben ze een hele uitgebreide geschiedenis, teveel om allemaal op te schrijven nu..
Maar van 1 familie zal ik het wel even proberen te omschrijven hoe het daar is.
Het gezin bestaat uit vader en 5 kinderen. De moeder is weggelopen toen de jongste ( hij is nu 4 jaar) 3 maanden oud was..
Dus vader zorgt alleen voor het gezin. Hij verdient ongeveer 3000 shilling per maand ( ongeveer 25 € ). Hiervan koopt hij voedsel, maar aangezien
het heel weinig geld is en de voedselprijzen flink gestegen zijn de afgelopen maanden hebben ze vaak dus geen eten in huis..
Soms hebben ze maar 1 maaltijd per dag.
De kinderen gaan niet meer naar school, aangezien de 2 oudste kinderen steeds geslagen worden op school omdat de uniformen vies zijn en ze zich niet gewassen hebben
Dit komt omdat ze geen geld voor zeep hebben. Het oudste kind is zo erg geslagen door de hoofd van de school dat ze bijna een stukje van haar vinger hierdoor miste
Je ziet de littekens op der handen..
De kinderen wisten dat ik langs zou komen met voedsel voor ze, dus ze wachtte de hele dag op me.. Maar aangezien er zoveel controles waren op de wegen
reden er geen matatu's meer rond en konden we dus niet de matatu gebruiken om richting de kinderen te gaan.
Maar toen we hoorde dat de kinderen er zo op wachtte en er zo naar verlangde hebben we ontzettend ons best gedaan om vervoer te regelen
zodat we naar de kinderen toe konden rijden.
Eenmaal bij de kinderen aangekomen zag ik hoe slecht ze het hadden.. Geen schoenen, kapotte kleding en ongeschoren koppies..
We stonden voor de kapper dus dat kwam goed uit, ik heb de kapper betaald en de koppies werden allemaal weer geschoren. Zag dat er tenminste alweer goed uit!
Ondertussen was Jane met de kinderen aan het praten. ze vroeg het oudste kind waarom ze niet naar school gingen.
Ze begon heel erg te huilen, dit was namelijk omdat ze zoveel geslagen werden.. Het was zo zielig!
Ze wilt zo graag en ze was 1 van de beste leerlingen uit haar klas, maar omdat ze geen geld hebben voor zeep kunnen ze zichzelf niet
wassen en daarom worden ze geslagen.
Ik moest hierdoor zelf toch ook wel huilen toen ik dat hoorde.. Arme kinderen! Je zag haar hele handen onder de littekens zitten.
Ik had jammer genoeg niet genoeg geld bij me, maar aangezien ik Jane volgende week nog een keer zie ga ik haar geld geven
zodat ze nieuwe uniformen kan kopen voor de 2 oudste kinderen.

Dit was mijn verhaal voor nu, ik ga zo lekker slapen want morgen word een lange dag!
Want morgen ben ik... JARIG! Jeeeej! Ik heb een hele grote taart besteld waar ik lekker van ga genieten met de kids.
Daarna ga ik met Winnie en Rebecca ( huismoeder) naar Thika om daar de jongens te ontmoeten en om dan de hele nacht te feesten in Thika & Nairobi!
Ik hoop dat het een super dag/nacht word! Maar jullie zullen dat na het weekend horen en zien aan de foto's!

xxx

  • 07 Oktober 2011 - 08:48

    Maureen:

    Jezus Aida, wat knap van je dat je dat martelwerktuig van het hoofd der school nog niet uit handen hebt gerukt om te laten weten hoe het voelt. Wat een groot contrast ook tussen leed en blijdschap daar. Logisch dat mensen daar met heel weinig al zo blij kunnen zijn, en wat goed van jou dat je van deze blije momenten ook kan genieten.
    Ik wens je een hele fijne verjaardag toe en geniet tot de laatste dag daar.
    Maureen

  • 07 Oktober 2011 - 13:22

    Gre:

    gefeliceteerd meet je verjaardag, ik
    vind het fijn dat je zo geniet van je
    reis naar afrika ik zitt met spanning
    je reisverslag te lezen,
    groetjes gre
    o wat jeuk om de knuffels te zien.

  • 08 Oktober 2011 - 09:57

    Donovan Bons:

    Hoi Aida hopelijk ben je blij met de laptop. Voor draadloos moet je een dongel kopen, er zit geen draadloze module in de laptop. Met de kabel werkt het prima anders kan je nog de pcmia slots gebruiken als je daar iets kan vinden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aida

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 22020

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2013 - 02 December 2013

Op naar Kenia samen met Lisette Andriesse!

21 Januari 2012 - 08 Februari 2012

Een korte vakantie (2,5 week) naar Kenia

04 September 2011 - 22 Oktober 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: