Aan week 5 begonnen - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Aida Doesburg - WaarBenJij.nu Aan week 5 begonnen - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Aida Doesburg - WaarBenJij.nu

Aan week 5 begonnen

Door: Aïda

Blijf op de hoogte en volg Aida

03 Oktober 2011 | Kenia, Nyeri

Hey Allemaal!
Nu ik eindelijk weer geld heb kon ik eindelijk weer wat doen met de kids,
Het wees was redelijk lekker dus ben ik met alle kinderen die niet naar school gaan vrijdag naar
Nyeri Hill geweest. Dat is een berg een paar KM verderop.
Na eerst de berg te zijn op gelopen wat al een hele wandeling was, zijn we daarna lekker daar wezen
spelen met elkaar. De kinderen genoten ervan en ik dus ook.
We hebben er gevoetbald, touwtje gesprongen, liedjes gezongen en als allerlaatst verstoppertje gespeeld.
De kinderen vinden met verstoppertje was nog een hele opgaven! Hier zijn zoveel bosjes!
Ik was toch wel even bezig samen met Winnie om de kids te vinden. Haha.
Ook hebben we geluncht hier met elkaar. Lekker wat sap gedronken en broodjes gegeten.
Is weer is wat anders als Ugali of rijst met bonen.
Op de terugweg richting Upendo vielen de meeste kinderen in slaap.. Ze waren uitgeteld!
Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel inmiddels moe begon te worden hoor..
De kinderen geven maar vragen ook heel veel energie!
Op de terug weg stopte we bij de huisarts want Lucy begon ook de waterpokken te krijgen,
dus zijn maar gelijk gegaan voor het weekend werd.
Arme Lucy was al moe, en nu moesten we ook nog naar zo'n enge dokter!
Ze kroop helemaal tegen me aan toen we moesten wachten ( we moesten volgens mij bijna een uur wachten tot we
aan de beurt waren..)
Eenmaal in de ruimte bij de dokter werd het natuurlijk nog enger, der traanoogjes kwamen te voorschijn,
gelukkig gebeurde er weinig verder en konden we snel weer gaan.
Toen nog terug naar Upendo lopen.. Ongeveer een wandeling van 20 minuten, maar voor iemand van 2
die de hele dag al gespeeld had was het toch een flinke wandeling, dus heb ik haar maar de hele weg getilt,
ze viel bijna in slaap in me armen, maar hield het gelukkig nog even vol tot we in Upendo waren.
Daarna haar maar gelijk in der bedje gelegd, kon ze ook eindelijk slapen..

's avonds zijn we met ze alle een film gaan kijken.. van Barbie! Nou altijd leuk ( dacht ik deze avond nog..).
De kids allemaal weer op schoot en tegen me aan, Lucy moest en zou natuurlijk het dichtst tegen me aan zitten dus
die sloeg de andere kinderen weer zodat er plaats voor haar kwam.
het duurde 10 minuten maar toen had iedereen een goed plekje rondom/ op mij.

Zaterdag was het in de ochtend heerlijk weer, dus verheugde ik me erop om 'smiddags wat met de grotere kids te doen
die de dag ervoor op school zaten en dus niet mee gegaan waren naar Nyeri Hill.
Tegen de tijd dat we gingen vertrekken was het weer alleen minder geworden.. De wolken kwamen..
En dat terwijl we naar Green Hills hotel gingen, lekker zwemmen en spelen!
Naja, toch maar heen gegaan, want een leuk uitje is altijd leuk natuurlijk!
het water in het zwembad was super koud, dat was echt zo jammer!
Dus lang hadden de kids en ik niet gezwommen.. Daarna nog maar flink op het grasveld gespeeld en gerent..
Kregen we het weer warm!
Ik heb ze ook nog even getrakteerd op patat en mango sap! Er werd weer heerlijk gesmult!
Allemaal hadden ze hun bordje leeg! Erna nog een half uurtje gespeeld en toen kwam jackson ons weer ophalen.
Eenmaal terug in het weeshuis stond er weer een film op.. Je raad nooit welke? Jawel, Barbie alweer!
Minder leuk dus aangezien ik weer verplicht was door de kids om mee te gaan kijken.
Nog even ruzie maken wie er op welk been mocht zitten, maar toen dat opgelost was keken ze weer allemaal zoet
naar de film.
Daarna alweer avond eten, aangezien ik nog vol zat van de patat wilde ik geen eten meer..
Maar de kids natuurlijk wel allemaal! Degene die patat hadden gegeten kregen wel iets minder als normaal,
maar alsnog vond ik het volle borden wat ze aten! En op ging het ook allemaal..
Onvoorstelbaar..
Na het eten zijn we met ze alle gaan dansen in de woonkamer.
super om te doen met die kleintjes, want allemaal proberen ze me te leren dansen!
Na ruim een uur gedanst en gespeeld te hebben alle kids weer te bed..
Weer 40 kusjes, knuffels en high fives gegeven. Blijft toch heerlijk om dat 'savonds te doen!

Zondag morgen was alles alweer vroeg wakker hier in huis, want ja iedereen moet er goed uitzien
voor de kerk.. Iedereen werd gepoetst en mooie kleren aangedaan.
Ik ging dit keer maar niet mee naar de kerk, ze snapte allemaal niet waarom ik niet mee ging..
Toen vertelde ik het toch maar.. ik geloof niet, en zo'n dienst duurt voor mij echt TE lang.
Alle kinderen lachen en sommige vonden het ook wel heel raar dat ik niet in god geloof.
Maar gelukkig werd dat me al snel vergeven en kreeg ik van ieder kind dat naar de kerk ging een dikke knuffel.
Gelukkig, ze vinden me nog wel lief!
De kleine kinderen bleven in het weeshuis, dus met hun ging ik buiten spelen.
Toen kwam Jackson op de motor, en oh iedereen wist al wat er ging gebeuren, ze mochtend allemaal een klein rondje door
de tuin op de motor! Allemaal helemaal blij en door het dolle!
Na de ritjes op de motor zijn we een flinke wandeling gaan maken.
We zijn ongeveer een uur gaan wandelen, wat voor de kleine kinderen echt super lang is!
Het was echt een flinke wandeling dus iedereen was na verloop van tijd moe!
Uiteindelijk heb ik Lucy en angela gedragen ( om de beurt) een tijd, dat zijn ook de kleinste van het weeshuis (beide
worden ze 2 jaar geschat).
Na de wandeling zijn ze gaan eten en daarna een middag dutje gaan doen, dat hadden ze echt wel nodig allemaal!
Inmiddels kwamen de grote kinderen weer terug en ben ik samen met hun meloen en banaan gaan eten.
Heerlijk is het fruit hier! :)

In de middag kwam Steven langs ( de broer van Jackson) met de vraag of ik mee wilde naar de waterval.. Op de motor..
Nou vooruit ik ga wel mee! Ik ben nog steeds wel bang hier op de motor met al die hobbels en kuilen!
we gingen snel erheen omdat we bang waren dat het zou gaan regenen, en dan zou het pad wat we gebruikten niet meer
begaanbaar zijn met de motor. het was echt een hobbelige stenen en zand weg. Wat een avontuur weer!
We kwamen bij het water, en het zag er echt prachtig uit!
We zijn er een half uur ongeveer geweest, wat rond gelopen en gekeken.
Op het moment dat we net de motor wilde opstappen om terug te gaan vroeg een meisje of ze mee kon rijden tot aan de
winkels, natuurlijk zei Steven ja, dus daar zaten we, met ze 3en op de motor op de hobbelige weg..
Terug leek de weg wel erger als heen, maar dat kwam misschien wel omdat we met ze 3en erop zaten..
Eenmaal terug in het Weeshuis weer heerlijk met de kids gespeeld en een film weer gekeken ( je raad het al, ja Barbie alweer!)
Ik heb dus meer dan genoeg Barbie weer gezien de afgelopen 3 dagen!

Vandaag ( maandag ) begon mijn dag erg vroeg!
jawel, al om 05.30! Ik had namelijk besloten om een keer mee te gaan wandelen met de kids naar school toe ( een wandeling van
7km.) Toen mijn wekker ging hoorde ik al een hoop geluid op de gang, de kids waren al wakker en al zowat klaar.
Ik snel me bed uitgegaan aangekleed en een broodje gegeten.
En toen begonnen we om 06.00 aan de wandeling, we liepen in een flink tempo door want de kids zijn altijd bang telaat
op school aan te komen. Als dit gebeurd namelijk krijgen ze straf ( 5 stokslagen op hun handen) dus er werd snel gelopen
en soms zelfs stukjes gerend. Met mij liep gelukkig ook Rebecca mee, zodat ik op de terug weg niet alleen zou lopen.
Onder het wandelen weer liedjes gezongen met de kids en gepraat.. Een heleboel!
Eenmaal op school aangekomen moesten we natuurlijk iedereen naar zijn of haar klas brengen. Ik werd weer als
Atractie gezien, overal hoorde je 'Mzungu' en alle kids kwamen kijken naar me..
Veel wilde een handje of een highfive!
Na een tijdje weer begonnen aan de terug weg naar Upendo, op de terug weg liepen we toch een stuk langzamer als op de heenweg
gelukkig maar, want zo vroeg zo'n wandeling maken ben ik niet gewend! haha.
Ook nog even een tussenstop bij de ouders van Rebecca gemaakt waar ik een kopje thee kreeg aangeboden.
Je word hier ook overal zo welkom ontvangen! Zo lief allemaal!

Terug in het weeshuis even gerelaxed op mijn kamer, lekker (ahum) een koude douche genomen en toen maar weer richting de kids
gegaan om te spelen en de huismoeders geholpen met het wassen van kleren. Altijd zoveel werk, dus een extra hand kunnen ze wel
gebruiken!
rond lunchtijd met Jackson naar Nyeri town gegaan en dit keer met de matatu! Wat een belevenis weer..
met ze 21e in een busje, volgepropt en wel, en allemaal keken ze me aan! Een kindje ondertussen op mijn schoot gekropen en bleef maar
zeggen 'mzungu mzungu mzungu'. Het was een volle boel!
In town wat drinken en fruit gekocht, natuurlijk weer meer dan genoeg fruit zodat de kids en aunti's ook weer ervan
konden genieten.
Terug in het weeshuis geweldige gesprekken gehad met de aunti's, Winnie en Carol..
over geloof, cultuur, zwangerschap en ga zo maar door. Ik heb me rot gelachen soms, en zij ook om mij.
Ze denken allemaal dat in nederland alles perfect is en goed is. Dat daar geen moorden gepleegd worden of dieven zijn..
Dus als ik dan verhalen vertel over dingen in Nederland kijken ze me toch best raar aan, alsof ik een grapje maak.
Wel intressant dat we zo verschillende leefstijlen hebben, maar veel dingen toch hetzelfde zijn.

Nou, inmiddels is het alweer avond en heb ik een lange dag achter de rug...
Morgen ga ik weer met de kids naar school lopen. 14km is een lekker stuk om te lopen intotaal en weer goed voor de
beweging ;) .
Ook zo apart, volgende week zijn me ouders, Ilona en fleur hier in het weeshuis, dan hebben ze net kennis gemaakt
met de kids..
Ik ben zo benieuwd hoe ze het hier gaan vinden! Maar ik denk dat ze het heel leuk vinden hier! Kan niet anders toch met
zulke schatten van een kinderen hier?

nou, veel liefs, en tot over 2,5 week alweer! ( de tijd gaat zo snel...!)

  • 03 Oktober 2011 - 20:25

    Marina:

    Hoi Aida,
    Wat heerlijk om je verhalen te lezen... Oh en wat zal je het straks moeilijk hebben met afscheid nemen, van al je schatten :-).
    Nog heel veel plezier daar in Kenia.
    Groetjes van Eric en Marina

  • 03 Oktober 2011 - 21:35

    Maureen:

    Wow, wat een informatie allemaal zeg.
    En hoe hou je het allemaal vol. Zo loop je kilometers met kinderen naar school en terug, al de taken die je op je neemt en dan ook nog eens achterop een motor stappen waarvan je niet weet of de weg nog begaanbaar is als het gaat regenen. Hoe was je van plan terug te komen als dat inderdaad het geval zou zijn? Wel spannend hoor, wat je allemaal onderneemt :-)
    Wat zal het gezellig voor je zijn als je ouders en Ilona met Fleur er straks bij zijn. Geniet nog maar volop daar, dan doe ik dat wel weer van je leuke verslagen.
    Groetjes van Maureen en natuurlijk ook van Shauni en Dewi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aida

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 22024

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2013 - 02 December 2013

Op naar Kenia samen met Lisette Andriesse!

21 Januari 2012 - 08 Februari 2012

Een korte vakantie (2,5 week) naar Kenia

04 September 2011 - 22 Oktober 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: