2 dagen verder.. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Aida Doesburg - WaarBenJij.nu 2 dagen verder.. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Aida Doesburg - WaarBenJij.nu

2 dagen verder..

Door: Aïda

Blijf op de hoogte en volg Aida

13 September 2011 | Kenia, Nairobi

3de verhaaltje van mijn reis in Kenia,
Ik ben hier nu inmiddels ruim 1 week.. En het voelt alsof ik er al veeeeel langer ben
en dat komt, omdat ik me super voel hier! Lieve mensen en ik zie zoveel!
Ik ben echt elke dag nog steeds super blij dat ik hier ben!
Als ik me bed uit kom rond 7.30 en om 08.00 de woonkamer inloop
zijn alle kleintjes ook net uit bed. Ze zijn dan weer gelijk blij dat ze je zien
en willen het liefst gelijk weer knuffelen...
Een deel van de kleintjes (7 stuks) gaat rond half 9 naar school toe.. Dat is hier vlakbij
dus regelmatig ga ik mee daarheen. Als ik dan terug kom is er nog een deel hier..
in dat groepje zitten de kinderen van 2/3 jaar en de kinderen die afgelopen maand ongeveer hier gekomen
zijn.. Die hebben nog geen school.
Na het ontbijt gaan we lekker spelen en knuffelen..Ja dat willen ze echt allemaal heel graag!
Sommige maken zelfs ruzie erom wie er op schoot mag zitten..
Rond 2 uur gaan de kinderen slapen tot 4 uur.. Het is dan ook echt stil hier in huis..
Alleen Winnie ( meisje van 16jaar ) is dan er nog + de huismoeders..
Dus dan heb ik even de tijd om achter de laptop te zitten ( want ja rond dit tijdstip is internet ook nog is snel!)
en de was te doen.. Die ik nog steeds netjes met de hand doe :)
Als het 3 uur is dat komen de kleintjes terug van school.. Die gaan dan ook gelijk naar bed voor een uurtje
om 4 uur/ half 5 worden alle kinderen weer wakker. En is er weer herrie in huis! Allemaal weer spelen en ondeugend zijn.
Rond 18.30 gaan de kinderen eten. Dit gebeurt echt in stilte.. En alle kinderen hebben een flink bord.
Na het eten nog even spelen en tv kijken en dan om 20.00 gaan ze allemaal naar bed. Behalve de grote meiden die gaan
vaak nog aan hun huiswerk dan..
Het naar bed brengen van de kinderen is het leukst. Want allemaal willen ze een kus en een knuffel. Vooral op de kamer
van de kleintjes ben je lang bezig.. Die willen wel allemaal 10 knuffels van je hebben.
Om 20.30 is het stil in huis.. En is er eigenlijk weinig te doen meer..
Alle kinderen slapen of maken huiswerk.
Daarom lig ik vaak om 21.30 in bed, al moet ik zeggen dat ik dan vaak ook al echt moe ben want de kinderen vragen zoveel
aandacht van je!

Nou dit was iedergeval een beetje een schema van hoe de dagen hier gaan als je op het weeshuis blijft. Maar wanneer ik wil
kan ik weg hier vandaan om wat te gaan doen.

Nu hier onder weer een verslag over wat ik gedaan heb afgelopen week:

Maandag zijn we 's ochtends om 9 uur naar de school geweest van een aantal grote kinderen van het weeshuis.
Deze school ligt ongeveer 5km van het weeshuis vandaan. De kinderen lopen dit elke dag! Ze vertrekken 'sochtends al wanneer het nog
een beetje donker is...
Op school aangekomen werden we natuurlijk ontvangen door de directeur. Het was ook een en al goeds over nederland.
We zijn ook zulke lieve mensen! :) Wij redden de wereld volgens hem.
We kregen een rondleiding door de school.. Jammer was alleen wel dat hij overal bij vertelde wat hij nog nodig had voor school
dat hij dingen zelf van ze eigen geld betaald voor de kinderen en hoeveel dingen kosten. Oftewel we werden beetje verplicht door hem
om de lieve nederlanders te zijn die geld geven voor spullen.
Er is in dit land zoveel wat verbeterd kan worden. En zoveel mensen hebben het geld nodig en kunnen het goed gebruiken
en er zijn er zoveel die er niet om vragen zodra ze ons zien. En dan deze man die vraag het ook niet maar die verteld wel
wat andere hebben betaald. Hoeveel dat koste en dat wij in nederland altijd veel sponsors krijgen dus wij het ook makkelijk kunnen
betalen allemaal.
Hij vond ook wel dat wij zelf een stichting kunnen beginnen om geld in te zamelen zoals andere mensen dat doen, en we dan mensen
naar de school kunnen sturen om het op te knappen..... ( ondertussen horen we van Jackson dat dit een van de beste scholen is en een hoop heeft)
Dit soort dingen maakt het wel moeilijk voor me om te kiezen of ik wat doe voor de school of niet.
Ik denk dat ik wel een keer 90kg bonen halen en 50kg rijst.. Daar weet ik van dat het bij de kinderen dan terecht komt.
Moeilijk die keuzes allemaal soms....

Maandag om 11 uur hadden we weer afgesproken met Jane ( social worker stichting Amani).
We gingen schooluniformen kopen voor 15kinderen van het straatkinderen project van de kerk. Merel en Stefan betaalde een hoop hiervan
omdat die nog een hoop sponsorgeld over hadden en dit hun laatste dag was hier in Nyeri.
De kinderen waren er echt heeeeel erg blij mee! Het zijn kinderen namelijk die dit het meest nodig hadden. Die uit gezinnen kwamen
waar de situatie echt heel slecht is ( geen ouders, leven bij hun oma van 70 , ziekte enz ).
We hadden ook weer koekjes en lolly's gekocht voor deze kinderen en andere kinderen die we tegen kwamen op straat. En wat waren ze er weer
blij mee! Grote glimlachen op de gezichtjes.
Na dat we de uniformen gekocht hadden zijn we voedselpakketen gaan kopen voor 4 gezinnen in de slums..
Deze gezinnen hadden het weer allemaal erg nodig en de mensen waren er ook super blij mee!
Wat voelt het dan goed om het te geven zeg! De huisjes zijn ook zo klein! niet te geloven dat ze daar soms wonen met ze 8e of
zelfs meer!
We hadden jammer genoeg alleen niet heel veel tijd meer want Merel en Stefan hadden ook nog wat tijd nodig met de kinderen van het
weeshuis.

Ik heb nu wel het nummer van Jane en we hebben afgesproken dat we vaker langs gezinnen nog gaan komende 3 weken dat ik hier nog ben
zodat ik nog wat gezinnen kan zien en helpen met voedselpakketen. De mensen zijn er ook zo blij mee hier!

's avonds zijn we bij de buren gaan eten ( bij opa en oma) als dank wat wij vorige week gedaan hadden voor de vrouw van het broertje van Jackson
Die we geholpen hadden met geld + baby kleertjes. We gingen echt er heerlijk eten ! Lekker buiten bij een kampvuurtje...
Enige jammere was opweg terug naar het weeshuis viel ik en heb ik nu mijn grote teen licht gekneusd waarschijnlijk. Me teen is helemaal dik en blauw..
weer handig van mezelf!

Dinsdag ochtend ging de wekker vroeg omdat Stefan en Merel al om 07.00 uur werden opgehaald. En ik was natuurlijk weer verplicht
wel doei te zeggen tegen ze en ze uit te zwaaien! Daar gingen de nederlandse gesprekken en de dingen samen delen..
Nu ben ik weer alleen.. Maar ik heb wel een heeel leuk vooruitzicht..!
Ik ga namelijk maandag avond met Winnie samen naar Mombasa met de trein! :)
Winnie is een meisje wat hier woont in het weeshuis, ze is 16 jaar geloof ik. ze gaat niet meer naar school want studeren is te duur.
Ze helpt hier veel in het huishouden en is vaak alleen hier..Geen andere kinderen.
Ik vind het best zielig voor haar. Daarom heb ik besloten dat ik haar mee neem naar Mombasa, dan ben ik niet alleen en
dan heeft zij ook een leuk uitje voor een paar dagen! :)
In Mombasa zie ik Anthony ( hij was in Juni in Nederland) dus dat vind ik ook weer erg leuk!
We gaan lekker genieten van het zonnetje daar en de kust bekijken.. Lekker even rust en dan erna
nog 2 weken van alles doen hier en dan komen me ouders, ilona en fleur alweer! Jeetje!
Maar als die komen, dan komen ze 3 dagen hier in Nyeri en dan worden het weer hele drukke dagen! Een hoop zien en doen dus..
Want ja, zij nemen ook een hele hoop spullen mee voor hier, wat echt super is! :)

Nou ik ga weer buiten spelen met de kinderen nu en van het zonnetje genieten want hij schijnt eindelijk!
Zonnebrand op haren nat en gaan!
(ondertussen de was van de waslijn afhalen want die zijn inmiddels ook vast al droog, ja weer met de hand gewassen!:) )

veeel liefs,
xxx

  • 13 September 2011 - 12:26

    Sophie & Daan:

    Wat super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!! En wat lief dat je Winnie meeneemt naar Mombasa. Zij is en blijft speciaal voor mij. Ik weet dat ze het niet makkelijk heeft op het moment. Dus dit zal weer een leuke oppepper zijn voor haar :) Geef hhar maar een dikke knuffel v mij.

    Liefs Sophie & Danielle

    P.s. Ik ga morgen mijn ticket weer boeken. Heb zo'n zin!!!

  • 13 September 2011 - 13:08

    Maureen Korving:

    Nou, daar ging ik weer even lekker voor zitten. Wat schrijf jij leuk zeg! Het is net of ik erbij ben zo. Mijn zus doet dit werk veel voor een dorp in Gambia, en wat jij beschrijft over die directeur van die school, klinkt heel bekend. Maar laten we er maar gewoon vanuit gaan, dat hij op zijn beurt ook zijn stinkende best doet voor de kinderen daar. Dus zie het gewoon door de vingers. Ik hoop dat je een leuke tijd in Mombasa zult hebben en het siert je, dat je ook in je vrije tijd wéér aan een ander denkt. Maar het is natuurlijk voor jouzelf ook veel leuker om gezelschap te hebben. Geniet van alles en ik kijk weer naar je verslag uit.
    Groetjes, Maureen

  • 13 September 2011 - 15:09

    Aida Doesburg:

    Ja Winnie heeft er heeel veel zin in! Als ik tegen andere hier zeg dat Winnie mee gaat begint ze super te glunderen. Echt heel leuk om te zien! Gaat ze voor het eerst met de trein, en we zien het allemaal positief in! :) Maureen dankje wel! Ik doe ook me best het zo goed mogelijk op te schrijven.. Soms is het wel erg moeilijk om het in de juiste tijd op te schrijven..Want er gebeurd zoveel. Maar ik doe me best! :) xxx

  • 14 September 2011 - 06:18

    Ilona En De Rest:

    nou ik sluit me helemaal aan bij Maureen het is inderdaad of we er gewoon bij zijn schrijf zo door.
    ja vindt het ook allemaal spannend we zijn ook erg benieuwd. nou heel veel plezier met winnie in mombasa en doe Anthony van ons de groeten en we hopen hem ook te zien als wij erzijn.
    grtz the kings

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aida

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 22008

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2013 - 02 December 2013

Op naar Kenia samen met Lisette Andriesse!

21 Januari 2012 - 08 Februari 2012

Een korte vakantie (2,5 week) naar Kenia

04 September 2011 - 22 Oktober 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: