week 2 in het geweldige Kenia - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Aida Doesburg - WaarBenJij.nu week 2 in het geweldige Kenia - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Aida Doesburg - WaarBenJij.nu

week 2 in het geweldige Kenia

Door: Aïda

Blijf op de hoogte en volg Aida

19 September 2011 | Kenia, Nyeri

Woensdag ochtend ben ik samen met auntie Rebecca met 3 kinderen naar de plaatselijke huisarts geweest.
Want er heerst waterpokken! Dus nadat we daar 1,5 uur zijn geweest ( ja in Kenia gaat niet alles zo snel )
en de kinderen super bang waren dat ze een prik zouden krijgen en dus de hele tijd traan oogjes gehad hebben
gingen we weer terug lopen naar Upendo.
Inene stopt er een auto en de gene die erin zat riep heel vrolijk Jambo Aida! Het was de directeur die maandag een rondleiding
door school had gegeven. Hij vroeg hoe me dag was, dus ik vertelde dat hij nog maar net begonnen was dus tot nu toe wel oke was
Hij moest erom lachen.. Waarom weet ik ook niet.
Eenmaal terug ben ik nog een uurtje met de kinderen wezen spelen binnen en heb ik buiten geholpen met de was.
Er is hier echt altijd een hoop was te doen omdat veel kleine kinderen in hun broek nog plassen!
Er word hier niet geleerd van als je moet plassen dan ga je naar de wc, nee hier word gewoon elk uur geroepen : every one, go to pottie
en hup daar gaan alle kleintjes naar de wc. Om de beurt op het potje zitten.

's middags ben ik met Jackson ook langs de huisarts geweest, want... Hij heeft ook de waterpokken! Hij voelde zich goed beroerd
maar gelukkig heb ik hele lekkere paracetemol bij me en was hij blij dat hij die kon gebruiken! :)
Nadat we bij de huisarts waren geweest zijn we naar een plek gegaan op de motor waar de evenaar is!
Natuurlijk nog even een touristische foto gemaakt daar, en souveniers gekocht ( ja ik heb me ook flink laten oplichten :))
De armbanden die wij hebben in Nederland vanuit Kenia, die gemaakt zijn van Kokos, mocht ik voor een special prijs kopenbij hem..
voor ongeveer 2,80 €! Haha. Ik dacht, wil toch even weten wat de special prijs voor mij is..
Meer als dat ik hem in nederland koop dus? Het was wel grappig.
Maar toch nog wat leuke cadeautjes gekocht.
Op de terug weg stopte de motor ermee.. Owjee dacht ik! Het was al bijna 18.00uur dus het ging al richting de donkerte..
Na een hoop geklooi en gebel met het broertje van jackson en Baboo ( vader van Jackson) was het weer gemaakt!
Ondertussen was het broertje van Jackson Charles er ook al bijna, en heeft hij me uiteindelijk naar huis gebracht op de motor
want Jackson moest nog wat regelen in Nyeri town.
's avonds werd er voor me gekookt, en ik kreeg... PANNEKOEKEN! :)
Oeh erg lekker! Weer is wat anders dan Ugali en rijst met bonen.
Het leven hier is wel goed voor de lijn.. ik eet maar 3x per dag
en niet veel want echt lekker vind ik het niet. Haha.

Donderdag ben ik de hele dag in het weeshuis gebleven.
Lekker met de kinderen gespeeld, me kamer schoongemaakt, geholpen met het huisschoonmaken
en de kinderen naar en van school halen. Eigenlijk dus niet veel bijzonders..
Ook nog even lekker buiten in de zon gezeten, altijd fijn! :)

Vrijdag weer een lekker zonnige dag hier, dus veel buiten gespeeld met de kinderen.
Je merkt aan een aantal kinderen dat ze vaak spelen met een bal of iets.. Maar sommige kinderen
kunnen hier echt niet gooien of schieten met een bal! Een grote bal vangen gaat bij sommige ook echt heel moeilijk.
Dus ik ben dat veel aan het oefenen met ze, en bij sommige zie je echt vooruitgang!
Ook is er een kindje bij ons, Lucy, ze is een bijzonder kindje.. Ze is ook echt mijn vriendinnetje.. vanaf de 2de dag al..
Ze praat niet of heel slecht.. Ze snapt niet goed wat je zegt.. Zelfs al word er gewoon swahillie tegen haar gepraat.
Laat staan dus dat ze mij begrijpt.. maar, bij haar boek ik nu echt vooruitgang! Eerst was ze heel bang en lachte ze niet
huilde ze vaak als ze in bed lag. Maar nu gaat het een stuk beter. Ik oefen steeds met haar namen. Ze lacht nu veel
en komt steeds naar me toe, ik vind het zo'n schatje! in die 1,5 week dat ik hier ben heb ik haar ontzettend zien groeien
in omgang met andere kinderen en het praten.
Aunti Rebecca gaf me ook een compliment vanmiddag, dat ik zoveel met haar oefen met engels praten omdat ze tegen Rebecca
of de andere huismoeders niet wilt praten.
Gelukkig ben ik hier nog bijna 4 weken dus heb ik nog genoeg tijd om nog meer met haar te oefenen.

Wat hier vandaag wel veel gebeurde was het slaan van kinderen.. ik had het nog niet mee gemaakt, maar ik vond het wel heel
heftig! Ik zat binnen en de kleintjes kwamen 1 voor 1 huilend binnen.. Ik wist wat er buiten gebeurd was. Ik mocht ze niet
troosten. Ze keken me allemaal zo verdrietig aan :(
's middags was ik buiten en toen liep ik naar binnen en toen hoorde ik hoe er een kindje tikken kreeg. Ik liep door en
toen de aunti (huismoeder) mij zag, stopte ze snel. Ze weten hier dat wij uit nederland het niet goed keuren dat dat gebeurd
Maar hier hoort het gewoon in het leefnstijl..
Ze doen het allemaal hier. Ook op scholen gebeurt het. Als iemand ongehoorzaam is of niet goed geluisterd heeft. Of als er
iets stuk is..
Ik praatte er later wel met Rebecca over, ze schaamt zich er ook wel een beetje voor dat ze het doen hier
alleen het zit zo in de opvoeding. Ze weet niet goed hoe ze het anders moeten doen hier aangezien er 40 kinderen zijn
Om ze dan toch te laten luisteren en in het gareel te houden lossen ze het zo op.
Ik moest dus eigenlijk gewoon me ogen sluiten en me gevoel af sluiten.. Want ik weet dat het niet verdwijnt hier..


'savonds ben ik samen met 2 aunti's en de grote meiden tv gaan kijken. weer een lekkere bak chips erbij, oh wat zijn ze er gek op!
Gingen nog even met elkaar ook koprollen oefenen in de pauzes en erna wat karate! Ze vonden het geweldig.
Morgen gaan we waarschijnlijk wel weer verder oefenen zo enthausiast ze waren! haha.
Zelfs ik begin het dan weer leuk te vinden! ;)


Zaterdag kwam ik Jackson al vroeg tegen buiten.. En jeetje wat zag hij er uit! Ik moest gewoon lachen ervan.. Hij zit echt HELEMAAL
onder de waterpokken. Arme man! Ondertussen heeft hij ook ontzettende hoofdpijn, dus hup weer een lading van mijn lekkere
paracetamol gegeven aan hem. Want die van hier in Kenia die werken niet echt..Maar die uit NL was hij erg blij mee.

Ik ging vandaag me was maar weer eens doen allemaal, zodat het voor maandag ( dan ga ik naar Mombasa) allemaal schoon + droog is.
Terwijl ik hier mee bezig was, ik ben er nog niet zo snel in dat met de hand wassen.. Belde Erick Juma mij op met een heel leuk voorstel!
Of ik zin had om in de middag naar Thika te komen. Ze hadden namelijk een 'feestje'vanwege de wedstrijden 2 weken geleden in Mozambique.
Waar Anthony als enigste een prijs had gehaald. Nou dat leek mij natuurlijk erg leuk, want kon niet wachten de jongens weer te zien!
Met wat geregel met Jackson, heeft hij me smiddags naar Thika gebracht. En oh wat was het fijn om Erick hier te zien!
Jammer genoeg waren Anthony en Big Eric er niet.. Dus die heb ik niet gezien. Maar wel heb ik alle andere gezien hier!
Er werd veel gegeten en gedronken, de coach raakte aardig dronken en vond dat ik ook maar aan de Tusker moest gaan ( keniaans bier )
dus nou vooruit, ik wil er wel 1tje proberen. Er werden gelijk 2 voor me neergezet, blijkt dat hier de gewoonte te zijn.
Nadat ik die 2 ophad moest er door iedereen gedanst worden en ik ook dus.. Alleen, die meiden + jongens hier kunnen allemaal
zo soepel bewegen, en dan kom ik als nederlander aan die totaaal dat ritme niet heeft.
Er werd dus weer flink gelachen om me. Gelukkig gaf Kiari niet op en heeft hij me het een beetje geleerd!
Na nog wat borrels en eten ben ik met Erick en Kiari naar Nairobi gegaan, om daar naar een club te gaan vlakbij Erick's huis.
Wat heb ik daar gedanst zeg! echt het was wel zo geweldig! Heb echt 3 uur lang ofzo met Kiari gedanst en ik vond het echt geweldig om
dat een keer te doen!
Rond 3 uur zijn we richting Erick's huis gelopen. Gewandeld door Nairobi bij nacht.. Wat is het daar dan ook donker zeg!
Ik voelde me wel heel veilig met Kiari en Erick bij me, dus dat was wel fijn!
Ik mocht lekker in Erick zijn bed slapen en Erick en Kiari slapen naast elkaar op de grond.. Aaaahh!
Omdat het in het huis van Erick niet echt donker was, werd ik om 7 uur 's ochtends alweer wakker. Beetje jammer.
Rond 09.30 uur waren Erick en Kiari ook eindelijk wakker. Kiari wilde wel graag verder slapen maar door mijn geklets
bleef hij toch maar wakker.. Haha.
Na lekker te hebben ontbeten gingen we nog even Skypen met Danielle en Sophie!
Wat apart om ze dan te zien, ook grappig om te zien hoe Sophie reageert op Erick! Ze weet echt wel wie het is..
Later zijn we rond 1 uur richting Nairobi town gegaan om daar de matatu te nemen rechtstreeks naar Nyeri.. ( wel een rit van 3 uur!)
En echt lekker zit je nou ook niet in zo'n matatu, hij schud flink heen en weer en de stoelen waren ook wat raar.
Maarja, rond 17.30 waren we eindelijk weer in Upendo. Winnie was echt blij om Erick weer te zien. Dat zag je aan der,
dat is dan zo leuk om te zien!
Erick bleef maar 20 minuten ongeveer en toen ging hij weer terug naar Nairobi.
Ik had nog even de tijd om met de kinderen te spelen en knuffelen. Waren ze weer aan toe merkte ik, in no time zaten er 8 kinderen om me heen
allemaal wilde ze een stukje 'aida' haha.

's avonds met de meiden weer tv gekeken. Ik volg nu ik hier ben ook maar de slechte B soap die ze hier hebben...
Maarja met die meiden dat kijken is dan wel weer leuk! Weer wat chips erbij, paar pakken vruchtensap en genieten maar!
En daarna zeiden ze allemaal dat ik zo ontzettend lief ben.. Haha.

Vandaag is het maandag, en jeeeeeeej eindelijk de dag dat ik met Winnie samen naar Mombasa ga! :)
We gaan er even heerlijk genieten van het strand ( wat daar zo prachtig schijnt te zijn ) en het heerlijke weer!
We vertrekken om 12 uur richting nairobi, zodat we zeker optijd zijn ( je weet noooit wat er gebeurd onderweg ) En dan zien we daar
Stanley, hij heeft de 2 treinkaartjes alvast gekocht voor me zodat we zeker wisten dat we mee kunnen met de trein :)
In Mombasa ga ik nog wat spullen voor Winnie kopen want ze heeft bijvb geen bikini nu. En voor het zwembad + strand hebben we dat
echt wel nodig, dus dat is het eerste wat we gaan kopen als we er zijn :)
Verder vroeg Grace of ik ook wat kokosnoten voor het weeshuis mee wil nemen van daar. Daar schijnen ze erg lekker te zijn en goedkoop.
Nou ik ben er zo benieuwd naar! Maar ik weet zeker dat het er geweldig is. Dus komt het helemaal goed !:)

wel, ik plaats zaterdag wel weer een bericht, dan ben ik terug uit Mombasa en als het mooi weer is zaterdag hier dan ga ik met alle kinderen de hele dag
naar Nyeri Hill, Daar lekker lunchen spelen en genieten met de kids! :)
Dus nu maar hopen dat het heeeeeerlijk weer is dan! :)

Nou veel liefs, uit het heerlijke zonnige Kenia ! :)

  • 19 September 2011 - 09:56

    Rose:

    Wat een verhalen aida!
    je maak echt veel mee hoe gaaf echt een andere wereld als hier:o
    veel plezier nog daar!
    geniet van de weken die je daar nog heb!;)
    dikke kus

  • 19 September 2011 - 12:46

    Johan:

    Verschijnt dit later ook nog in boekvorm? Dat wordt best een dikke pil met al die avonturen.
    Je lijkt trouwens ook wel bruin te worden.

  • 20 September 2011 - 05:48

    Aida:

    Ik denk wel dat ik dit alles ga bundelen ja, zodat ik niks vergeet later.
    Alles is zo indrukwekkend dat ik bang ben dat ik een hoop vergeten ga.
    En bruin word ik wel een beetje ja, maar de komende dagen ga ik proberen echt goed te zonnen! :)
    tot over 3 weken! :) xxx

  • 20 September 2011 - 06:09

    Ilona En De Rest:

    hoi aida,
    leuk om weer van je te horen jaja op dit moment zit je lekker in mombasa te genieten doe je goed.
    nou door jou verhalen krijgen wij nog meer zin om te komen zijn zo benieuwd. nou als je dit leest duurt het nog maar 2 weekjes en dan kan je weer lekker een beetje hollands kleppen hahahaha en ons uiteraard ook wat swahili leren nou tot schrijf ze en geniet ze daar

    grtz the kings

  • 20 September 2011 - 09:29

    Marjon Visscher:

    Hoi, het is allemaal heel herkenbaar,heerlijk om te lezen. Is Winnie vroeger in CRC geweest en pas nog in Shade in Thika?? Ik dacht al haar te herkennen op een foto van je,een vriendin van me zal heel blij zijn als ze het is.Geniet in Mombassa,is prachtig daar.

  • 20 September 2011 - 16:38

    Marloes:

    Aida! Wat een lang verhaal zeg, je maakt echt heel veel mee daar zeg. Je hebt al een lekker kleurtje denk?!
    Nou geniet nog maar even van de komende weken.

    kussjee

  • 24 September 2011 - 10:33

    Dorian:

    Indrukwekkend! Maakt de mens zo nederig en dat alles wel erg relatief is. Waar maken wij ons druk om...

  • 25 September 2011 - 07:50

    Stefan En Merel:

    Hoi Aida!

    Leuk om elkaar zo nog ff te volgen!! We zien dat je je al lekker vermaakt zonder ons :) Wat zul je het nog naar je zin gaan hebben daar tussen al die schatten. Hopelijk was Mombasa erg leuk en heb je samen met Winnie van het zonnetje kunnen genieten... Wij genieten nu na een supersafari van de zon, zee en het strand in Zanzibar > heerlijk :)

    Geniet er nog lekker van en we lezen graag de rest van je verhalen!

    Xxx liefs Stefan & Merel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aida

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 22025

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2013 - 02 December 2013

Op naar Kenia samen met Lisette Andriesse!

21 Januari 2012 - 08 Februari 2012

Een korte vakantie (2,5 week) naar Kenia

04 September 2011 - 22 Oktober 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: